Hoe zorg je voor voldoende geld op je rekening voor de btw-aangifte

Altijd voldoende geld op je rekening voor de btw-aangifte 

“Ik ben blij dat ik genoeg geld op mijn rekening heb staan, want het is elke keer weer een verrassing hoeveel btw ik moet betalen.” Een uitspraak die ik regelmatig hoor van ondernemers. Terwijl het echt geen verrassing hoeft te zijn hoeveel btw je moet betalen. En je dus ook geen stress hoeft te hebben voor het doen van je btw-aangifte. 

Ik heb 2 manieren voor jou op een rij gezet in dit artikel waarmee jij altijd voldoende btw aan de kant zet voor de btw-aangifte. 

Automatisch btw sparen

Dit is de manier die jou het meeste tijd bespaart. Bij sommige banken kun je automatisch btw sparen.

Dat kan bijvoorbeeld als je een Moneybird Betaalrekening of een KNAB betaalrekening hebt. 

Automatisch btw sparen met Moneybird

Alle betalingen die op de Moneybird Betaalrekening binnenkomen worden automatisch gesplitst. Het btw-bedrag wordt voor jou op een speciale btw-spaarrekening gezet. Dit gebeurt pas op het moment wanneer een transactie wordt gekoppeld aan een verkoopfactuur. Wordt er een transactie gekoppeld aan een inkoopfactuur of bonnetje, dan wordt ook het juiste btw-bedrag teruggeboekt naar je lopende rekening. 


Doe je de btw-aangifte via Moneybird, dan kun je de btw rechtstreeks vanuit Moneybird betalen vanaf je btw-spaarrekening. 

Automatisch btw sparen met KNAB

Alle betalingen die binnenkomen op de KNAB betaalrekening, worden automatisch gesplitst. Het btw-bedrag wordt overgeboekt naar een aparte spaarrekening. 

Het nadeel van automatisch btw sparen met KNAB is dat je maar 1 btw-percentage kunt kiezen (9% of 21%) en dat aftrekposten niet meegenomen worden in de berekening zoals bij Moneybird wel het geval is. Het voordeel daarvan is wel dat je waarschijnlijk te veel btw ‘spaart’. Het bedrag wat open blijft staan na de btw-aangifte kun je dan eventueel overboeken naar jezelf als extra winst of je laat het staan als buffer. 

Zelf btw aan de kant zetten

In de rapporten van Moneybird zie je precies hoeveel btw je moet betalen over een bepaalde periode. Wanneer jij een fijn boekhoudritme hebt, dan kun je bijvoorbeeld ook elke maand zelf de btw overzetten naar een aparte betaalrekening. 

Door het apart te zetten zorg je er in elk geval voor dat je het niet gebruikt voor andere zaken zoals bijvoorbeeld marketingkosten, een opleiding of het inhuren van teamleden. 

Slimmer, sneller en makkelijker boekhouden met Moneybird

Wil je vaker geïnspireerd worden met dit soort handige adviezen en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rondom Moneybird? In mijn gratis Facebookgroep deel ik tips, tricks & inspiratie over Slimmer, Sneller en Makkelijker boekhouden met Moneybird. Inmiddels bestaat de Facebookgroep uit bijna 1.000 leden. Zie ik jou daar ook? 

Laat een reactie achter