automatische incasso moneybird

De voor- en nadelen van een automatische incasso vanuit Moneybird

Sinds januari 2022 is het proces in Moneybird voor het automatisch incasseren van facturen geautomatiseerd. Deze functie is ontzettend handig wanneer jij bijvoorbeeld werkt met abonnementen of vaste, maandelijkse pakketprijzen. Het enige wat je hoeft te doen is eenmalig een mandaatverzoek te versturen naar jouw klant. Dat wil zeggen dat de klant een eenmalige betaling van €0,15 doet om zijn rekeningnummer te verifiëren. Handig hè? 

Maar welke voor- en nadelen heeft het instellen van een automatische incasso in Moneybird Online Betaalmethoden.

Ik heb ze voor je op een rijtje gezet. 

Voordeel 1: Minder administratieve taken

Een automatische incasso zorgt ervoor dat betalingen automatisch geïnd worden van de rekeningen van jouw klanten. Je hoeft de factuur niet elke keer weer opnieuw aan te maken en te versturen. Dit wordt allemaal automatisch gedaan. Reken uit je tijdswinst. 

Je hoeft niet meer te wachten totdat klanten hun betaling hebben voldaan. Daardoor bespaar je tijd en moeite aangezien je niet hoeft te controleren of iemand inmiddels al heeft betaald. Wel moet je controleren of de automatische incasso niet is geweigerd. Zie hiervoor ook nadeel nummer 2 iets verderop in dit artikel. 

Voordeel 2: Een eenvoudigere cashflow

H2: Voordeel 3: Lager risico op het niet betalen van facturen

Een automatische incasso vermindert het risico dat klanten hun betalingen niet nakomen. Het wordt namelijk rechtstreeks van hun rekening afgeschreven. Ze kunnen de factuur dus niet vergeten te betalen. Dit zorgt voor een zekere financiële stabiliteit binnen jouw bedrijf. 

Voordeel 4: Minder foutgevoelig 

Een automatische incasso is minder foutgevoelig. Jij kunt geen fouten maken bij de in te vullen bedragen en klanten kunnen geen fouten maken bij het te betalen bedrag. 

Nadeel 1: Klanten kunnen het geld storneren

Het grootste nadeel van automatische incasso is dat klanten het geld binnen 8 weken kunnen storneren. Alles wat automatisch wordt geïncasseerd krijg je pas later op je rekening gestort. Mollie en Moneybird Online Betaalmethoden houden het geld 2 weken vast voordat ze uitbetalen omdat het gestorneerd kan worden.

Bovendien zijn er ook nog eens extra kosten aan storneren verbonden bij Moneybird Online Betaalmethoden, namelijk:

  • €7,50 voor storneringen via een creditcard
  • €1,50 voor storneringen via een SEPA Incasso
  • €1,50 voor een melding van een onterechte incasso

Deze kosten zijn exclusief btw en de gemaakte kosten per transactie komen op jouw maandelijkse factuur te staan en worden direct op de uitbetaling ingehouden.

Bij Mollie bedragen de kosten voor een stornering €10.

Alleen met Ideal ben je 100% zeker van de betaling en kan het niet meer teruggevorderd worden door jouw klant.

Nadeel 2: Niet iedereen is fan van een automatische incasso

Niet alle mensen zijn fan van automatische incasso’s. Zij vinden het fijner om elke keer handmatig het bedrag over te maken. Ze hebben dan het gevoel dat ze er meer controle over hebben. Het is dus essentieel om open en transparant te communiceren met jouw klanten en eventuele twijfels weg te nemen. Of een eventuele uitzondering te maken. Dat laatste kan er wel voor zorgen dat jouw boekhouding juist meer tijd gaat kosten omdat je steeds moet controleren voor wie je een uitzondering hebt gemaakt. 

Nadeel 3: Het kost tijd wanneer een automatische incasso niet wordt voldaan

Kan het bedrag vanwege te weinig geld op de bankrekening bij jouw klant niet worden afgeschreven door middel van een automatische incasso, dan brengt dit vaak extra werk met zich mee. Er moet contact opgenomen worden met de klant om de automatische incasso alsnog te voldoen. Het kan voorkomen dat je zelfs naar een incassobureau moet gaan om uiteindelijk jouw bedrag te krijgen. Dit is echter ook het geval wanneer je handmatig facturen achteraf naar klanten stuurt. 

Nadeel 4: Een foutje sluipt er snel in

Ondanks dat een automatische incasso minder foutgevoelig is dan handmatige facturen, is het belangrijk om goed op te blijven letten. Zorg ervoor dat wanneer je alles instelt, je ook alles dubbel controleert. Wanneer iemand opzegt, is het belangrijk dat je de automatische incasso uit het systeem haalt. Anders wordt er onterecht geld afgeschreven bij jouw klant.

Slimmer, sneller en makkelijker boekhouden met Moneybird

Wil je vaker geïnspireerd worden met dit soort handige adviezen en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rondom Moneybird? In mijn gratis Facebookgroep deel ik tips, tricks & inspiratie over Slimmer, Sneller en Makkelijker boekhouden met Moneybird. Inmiddels bestaat de Facebookgroep uit bijna 1.000 leden. Zie ik jou er ook? 

Laat een reactie achter