Deze 3 fouten worden vaak gemaakt met de bewaarplicht

Bewaarplicht Blunders: top 3 fouten die ondernemers maken

Als ondernemer ben je waarschijnlijk enthousiaster over het laten groeien van jouw bedrijf dan over de administratie die daarbij komt kijken. Toch is het belangrijk om zorgvuldig met jouw administratie om te gaan en fouten te voorkomen. Ik zie regelmatig ondernemers fouten maken waarmee ze niet voldoen aan de bewaarplicht van de Belastingdienst. In dit artikel deel ik de 3 meest gemaakte fouten.

Wat is de bewaarplicht? 

De Belastingdienst verplicht je als ondernemer niet alleen om jouw administratie bij te houden, maar ook om jouw administratie te bewaren op papier of digitaal. De administratie moet minimaal 7 jaar bewaard worden. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moeten 10 jaar worden bewaard. Wil je een kortere bewaartermijn afspreken? Dit kan voor een aantal zaken.

Hier vind je meer informatie over de bewaarplicht.

Fout 1: een bankrekening opzeggen zonder alle transacties te downloaden

Besluit je om van bank te wisselen, dan is het belangrijk om alle transacties te downloaden. Deze transacties zijn onderdeel van de bewaarplicht van de Belastingdienst. 

Het is één van de fouten die het meeste voorkomen omdat veel ondernemers hier niet direct aan denken. Vaak wordt er gedacht dat alleen het bewaren van de (inkomende) facturen en bonnetjes voldoende is, maar dat is niet het geval. 

Wissel je van bank of stop je met jouw bedrijf? Download dan altijd alle transacties voordat je niet meer in het systeem kan. 

Fout 2: overstappen naar een ander boekhoudprogramma zonder alles te downloaden van de afgelopen 7 jaar 

Heb je nu een ander boekhoudprogramma dan Moneybird en wil je graag overstappen naar Moneybird, dan is het belangrijk om alle gegevens van de afgelopen 7 jaar uit jouw huidige boekhoudsysteem te downloaden. Veel ondernemers vergeten dit en voldoen dan niet aan de bewaarplicht. Het verschilt per boekhoudprogramma hoe je makkelijk alles in één keer kan downloaden. 

Fout 3: niet alle administratie bewaren 

Misschien wel één van de meest voorkomende fout, is het niet bewaren van alle administratie. Vooral bonnetjes raken regelmatig kwijt. Deze uitgaven mag je dan niet aftrekken van de belasting, maar toch wordt dit soms gedaan door ondernemers. 

Het is belangrijk om alle administratie goed te bewaren, ook de bonnetjes die je krijgt. Werk je al met Moneybird, dan is de Moneybird app ontzettend handig. Je maakt een foto van het bonnetje en kunt hem direct in Moneybird zetten zodat je het zeker niet kwijt kan raken. 

Slimmer, sneller en makkelijker boekhouden met Moneybird 

Wil je vaker geïnspireerd worden met dit soort handige adviezen en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rondom Moneybird en administratie? In mijn gratis Facebookgroep deel ik tips, tricks & inspiratie over Slimmer, Sneller en Makkelijker boekhouden met Moneybird. Inmiddels bestaat de Facebookgroep uit meer dan 1.000 leden. Zie ik jou daar ook?  

Laat een reactie achter