Hoe doe je btw-aangifte in Moneybird

In 6 stappen je btw-aangifte doen in Moneybird

De btw-aangifte doen is niet direct het favoriete moment van het kwartaal voor ondernemers. Waarschijnlijk zie je er als ondernemer zelfs tegenop, stel je het uit en moet alles op het laatste moment. Zonde! Met Moneybird kan iedereen zelf makkelijk en snel btw-aangifte doen. Hoe? Dat leg ik uit aan de hand van 6 stappen. 

Stap 1: Voeg inkomende facturen en bonnetjes toe

Als ondernemer maak je ook kosten. Denk aan de kosten voor een abonnement bij Moneybird. Mocht je trouwens nog niet met Moneybird werken, maar dit wel willen gaan doen. Ik kan jou een proefperiode van 120 in plaats van 60 dagen aanbieden. Maar je kunt ook denken aan kantoorartikelen, marketingkosten, een relatiegeschenk, etc. 

Het is belangrijk om alle inkomende facturen en bonnetjes van jouw uitgaven in Moneybird te hebben staan. Zorg er ook voor dat je altijd het juiste btw-tarief selecteert. Dit zorgt ervoor dat je de btw kunt terugvragen waar je recht op hebt. 

Stap 2: Externe omzet gehad? Niet vergeten toe te voegen!

Heb jij omzet buiten de facturen van Moneybird om gemaakt? Dan is het belangrijk om deze externe omzet altijd toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan betaalverzoeken, klanten die betaald hebben zonder factuur, verkopen via Bol.com of online via webshops/sites die je niet gekoppeld hebt aan Moneybird.

Controleer dus altijd of je alle externe omzet hebt toegevoegd. Is dat niet het geval? Maak dit dan eerst in orde voordat je de btw-aangifte doet.

Externe facturen voeg je toe door naar facturen te gaan, vervolgens op externe facturen te klikken en er één toe te voegen.

Stap 3: Controleren van je kosten en omzet

Nu je stap 1 en 2 hebt doorlopen, heb je als het goed is alle kosten en omzet in je administratie staan. Toch is het verstandig om dit nog een keer dubbel te controleren. De Belastingdienst is er niet zo blij mee als jij vergeet om bepaalde omzet op te geven. En voor jezelf is het niet fijn als je bijvoorbeeld vergeet om een inkomende factuur in te voeren aangezien je daar dan niet de btw van terugvraagt.

Stap 4: Alle banktransacties koppelen in Moneybird

Het is belangrijk dat alle banktransacties, gekoppeld zijn aan een verstuurde factuur, inkomende factuur of bonnetje. Bij deze stap controleer je of echt alle banktransacties zijn gekoppeld. 

Ga in Moneybird naar ‘bank’ en bekijk of je nog onverwerkte transacties open hebt staan. Dit zijn transacties waar nog geen bon, inkomende factuur of verzonden factuur aan gekoppeld zijn. 

Zorg ervoor dat je ze op de juiste manier koppelt en controleer voor de zekerheid alle banktransacties. Wanneer een banktransactie namelijk direct aan een categorie is gekoppeld zonder een bon toe te voegen, dan wordt er bijvoorbeeld geen btw over het bedrag berekend. Je wilt natuurlijk niet dat je te weinig btw terugvraagt, dus het is echt de moeite waard om dit even te checken.

Verzekeringen en bankkosten (zonder btw) kun je wel rechtstreeks op een categorie boeken

Stap 5: Tijd voor de btw-aangifte

Na het doorlopen van stap 1 t/m 4 is het tijd voor de btw-aangifte. Veel ondernemers doen dit nog via de website van de Belastingdienst, maar wist je dat het veel makkelijker kan?

Ga in Moneybird naar ‘rapporten’ en klik daarna op ‘elektronische btw-aangiftes’. Klik op ‘nieuwe elektronische btw-aangifte’ en selecteer de periode waarover jij btw-aangifte wilt doen. 

Klik je op een bedrag, dan zie je direct om welke facturen het gaat en kun je alles controleren! Twijfel je of vind je het fijn als ik meekijk met de btw-aangiftes of je echt alles goed hebt gedaan in je boekhouding? Dan kun je bij mij een kwartaalcheck boeken en weet je zeker dat alles goed gaat!

Stap 6: Btw betalen

Je moet altijd voor het einde van de maand het bedrag dat jij moet betalen, zelf overboeken. Doe je elektronisch aangifte via Moneybird, dan kun je de btw-aangifte ook direct betalen.

Dit doe je door na het indienen van de btw-aangifte nog een keer op aangifte te klikken.
Linksboven staat ‘betaling’. Als je daarop klikt en dan op ‘Nu betalen’ dan kan de aangifte direct vanuit Moneybird betaald worden met een QR code. Het bedrag en het betalingskenmerk staan dan al automatisch ingevuld zodat je hier ook geen fouten in kunt maken. Let wel op dat je de juiste bankrekening selecteert waarvan je het wilt betalen.

Check, check, dubbelcheck

Ben je nog wat onzeker of je alles goed doet? Wil je zeker weten dat de Belastingdienst geen foutjes ontdekt? Ik help je graag mee met mijn BTW Kwartaalcheck. Ik kijk dan aan het eind van ieder kwartaal mee in jouw boekhouding of alles klopt voor de btw-aangifte. Gaat er iets mis, dan laat ik je zien hoe je dat kunt oplossen zodat het een volgende keer niet meer mis gaat. 

Lees meer over het BTW Kwartaalcheck Jaarpakket. 

Laat een reactie achter