Meer klanten als virtual assistant

Meer klanten krijgen als Virtual Assistant

Als Virtual Assistant (VA) kan het soms best lastig zijn om meer klanten te krijgen. De afgelopen jaren lijken er zoveel VA’s bij gekomen te zijn, dat het lastig is om jezelf te onderscheiden van de rest. Je reageert wel op oproepjes op Facebook, maar bent dan één van de zovelen. Ondertussen ga je naar diverse netwerkevents, maar daar komt ook niets concreets uit. 

Ik ben zelf ook gestart als Virtual Assistant en deel graag 3 adviezen voor het krijgen van meer klanten als Virtual Assistant.

#1 Kies een specialisatie 

Het belangrijkste advies dat ik kan geven, is het kiezen van een specialisatie. Jaren geleden ging ik van allround VA naar VA gespecialiseerd in Moneybird en uiteindelijk dus Moneybird Expert. Dit is de beste keuze die ik ooit heb kunnen maken. Vanaf het moment dat ik mij ging specialiseren was er eigenlijk nog weinig marketing nodig. De meeste mensen kwamen via-via en wanneer er een oproep wordt geplaatst op Facebook, word ik vaak meerdere keren getagd. 

Hetzelfde hoor ik terug van andere VA’s die zich gespecialiseerd hebben in andere vakgebieden. Zo hoeft mijn technisch VA bijvoorbeeld  niets aan marketing te doen op social media en komen klanten toch binnen. 

En is mijn marketing expert ook ooit begonnen als marketing VA. Ook voor haar geldt dat het grootste gedeelte van haar klanten via-via komt. 

Kortom, een specialisatie kiezen is echt een belangrijke eerste stap. Wil dit zeggen dat je dan nooit iets anders mag doen? Nee. Maar het is wel belangrijk dat je aan de voorkant focus houdt op jouw specialisatie. 

#2 Wordt een expert in jouw specialisatie 

Zodra je een specialisatie hebt gekozen, is het belangrijk om hier een expert in te worden. Je kiest waarschijnlijk deze specialisatie niet voor niks. Hier ligt al jouw passie of misschien heb je al een paar klanten. 

Misschien noem jij jezelf al direct expert als je al wat ervaring hebt, maar het belangrijkste is dat anderen jou als expert gaan zien. 

Of zie je jezelf nog helemaal niet als expert en wil je eerst nog meer kennis opdoen? Ook dat is helemaal goed. 

Hoe zorg je ervoor dat anderen jou zien als de expert in jouw specialisatie? Enerzijds door voor klanten aan de slag te gaan, maar anderzijds ook door bijvoorbeeld een cursus, opleiding of training te volgen. Daarmee vergroot je jouw kennis en dus ook de kans dat je klanten positieve ervaringen kan bieden. 

#3 Besteed tijd aan het opbouwen van een netwerk 

De beste reclame is mond-tot-mond reclame. Dat was vroeger al en dat is nu nog steeds. Een netwerk is daarom ontzettend belangrijk en waardevol. Je bouwt al een netwerk op wanneer je met klanten gaat werken of al werkt. Maar er zijn meer manieren. 

Zo is het nu wel mogelijk om met jouw specialisatie klanten binnen te halen tijdens een netwerkevent. Er is namelijk één duidelijk verschil: jij hebt nu één ding waar je op kan focussen en over vertellen. Dat heeft veel meer effect dan wanneer je als manusje-van-alles overkomt. 

Daarnaast kun je ook met andere ondernemers samenwerken om het netwerk te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan een keer een gratis masterclass geven of met affiliate afspraken werken. 

Specialiseren in Moneybird

Wil jij je als Virtual Assistant specialiseren in Moneybird en een echte Moneybird Expert worden voor jouw klanten? Ik bied als Moneybird Expert met meer dan 500+ boekhoudingen en 300+ cursisten voor boekhouden met Moneybird, als enige een jaarprogramma voor VA’s aan specifiek gericht op Moneybird.

Na dit jaarprogramma ken jij alle ins & outs van Moneybird en doorloop je een heel boekjaar zodat je al jouw vragen nog aan mij kan stellen die je tegenkomt bij klanten. 

Klik hier voor meer informatie over de inhoud van het jaarprogramma. 

Lees je liever nog wat meer over waarom jij als Moneybird VA nooit om klanten verlegen zit en welke 7 geheimen jouw werk als Moneybird VA makkelijker maken waardoor jij jouw omzet alleen nog maar meer laat stijgen? Vraag dan mijn gratis e-book aan ‘Moeiteloos meer klanten als Moneybird VA‘.

Laat een reactie achter