moneybird va start samenwerking

Moneybird VA: 7 tips om de samenwerking met een klant goed te starten

Als Moneybird VA kom je met verschillende soorten klanten in aanraking. Door de jaren heen heb ik gemerkt als Moneybird Expert dat het succes van de samenwerking grotendeels afhangt van hoe deze gestart wordt. Het gaat dan niet alleen om de tevredenheid van de klant, maar ook om de efficiëntie voor jezelf. In dit artikel heb ik 7 tips op een rij gezet om de samenwerking met klanten als Moneybird VA succesvol te laten verlopen. 

#1: Werkt jouw klant al met Moneybird? 

Het is belangrijk om te weten of jouw klant al met Moneybird werkt of niet. Wanneer diegene er al mee werkt, dan hoeft Moneybird niet meer ingericht te worden, maar moet je wel controleren of alles goed staat ingesteld. Werkt iemand nog niet met Moneybird, dan moet er dus een account aangemaakt worden en dan moet je het systeem nog helemaal inrichten. 

#2: Vraag naar het aanbod van jouw klant

Het is belangrijk om te weten wat jouw klant allemaal aanbiedt. Welke diensten en/of producten kunnen mensen bij jouw klant kopen? Wanneer de klant al langer met Moneybird werkt kun je zien of hij de diensten en/of producten al in categorieën heeft onderverdeeld of nog niet. Zo niet, stel dan eventueel zelf verschillende categorieën voor.

#3: Vraag naar de online betaalsystemen 

Het is belangrijk om te weten met welke online betaalsystemen jouw klant werkt. Denk bijvoorbeeld aan Mollie, WooCommerce, Plug & Pay, Shopify, Kennis.Shop, Lightspeed, Stripe, PayPal, etc. Door dit volledig in kaart te brengen, weet jij wat de beste manier is om dit te verwerken in de boekhouding en welke koppelingen en automatiseringen je nodig hebt.

#4: Wordt er met abonnementen of vaste maandelijkse facturen gewerkt 

Werkt jouw klant met abonnementen of vaste maandelijkse facturen? Dan kun je dit heel makkelijk automatiseren wanneer dat nog niet is gedaan. Werkt iemand daar niet mee, dan hoef je dit dus ook niet in te stellen. Je kunt wel proactief aangeven dat dit een mogelijkheid is. Wellicht dat dit voor de toekomst nog handig kan zijn voor jouw klant. 

#5 Stem goed af wie de facturen verstuurt

Vraag jouw klant – indien er diensten geleverd worden – of de klant zelf de facturen verstuurt of dat jij dit moet doen. Persoonlijk vind ik het efficiënter wanneer klanten zelf facturen. Wanneer ze mij eerst moeten mailen met wat en wie er gefactureerd moet worden, dan kost dat meer tijd. Bij 1 klant heb ik wel een koppeling met haar urenregistratiesysteem en kan ik geautomatiseerd aan het einde van de maand de facturen aanmaken.

Spreek ook met jouw klant af wie ervoor zorgt dat de herinneringen worden verstuurd. Doet de klant dit zelf of doe jij dit?

#6 Zorg voor toegang tot alle relevante systemen

Het is belangrijk om aan het begin van de samenwerking af te stemmen met welke systemen er wordt gewerkt en welke relevant zijn in combinatie met Moneybird. Zorg ervoor dat je toegang krijgt tot al deze systemen.

#7 Bespreek de manier waarop jullie samenwerken

Last but not least, bespreek de manier waarop jullie samenwerken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Hoe jullie contact onderhouden. Is dat per e-mail, WhatsApp, vinden er meetings plaats en zo ja, wat is de frequentie van deze meetings?
  • Hoe ontbrekende stukken voor de boekhouding worden aangeleverd (Denk bijv. aan bonnetjes)
  • Op welke momenten jij werkzaam bent voor de klant.
  • Wanneer jij alles nodig hebt voor het doen van de btw-aangiftes.
  • Afspraken over hoe jij factureert. Werk je met een strippenkaart, losse uren of een pakket?

De ervaring leert dat het beter is om alles heel goed te bespreken en duidelijke verwachtingen te scheppen, dan dat er misverstanden ontstaan.

Moeiteloos meer klanten als Moneybird VA

Misschien help je op dit moment al 1 of 2 klanten met Moneybird, maar merk je dat mensen jou nog niet zien als dé Moneybird VA om mee samen te werken? Vraag dan mijn gratis e-book aan waarin ik deel hoe jij moeiteloos meer klanten aantrekt wanneer je jezelf écht specialiseert in Moneybird. Ook deel ik een aantal tips hoe jij jouw werk zo makkelijk mogelijk maakt. Vraag het gratis e-book hier aan.

Laat een reactie achter