Time management hacks moneybird

7 Time management hacks in Moneybird

Waarschijnlijk heb je net zoals mij te weinig uren in een dag en ben je continu op zoek naar slimme time management hacks om jouw productiviteit te verhogen. Wist je dat je dankzij een aantal time management hacks in Moneybird makkelijk tijd kan besparen en dus tijd overhoudt voor andere dingen? 

Automatisch koppelen 

Als Moneybird gebruiker kun je het automatisch koppelen van banktransacties aan de juiste factuur of categorie aan- of uitzetten. Veel ondernemers hebben dit uitgezet, terwijl het ontzettend veel tijd bespaart. Je hoeft niet alles zelf aan te klikken en te kijken waar het bij hoort en dit bespaart toch al snel best wel wat tijd. Wel is het belangrijk dat je altijd controleert of de transactie en de factuur of categorie goed aan elkaar gekoppeld zijn. Als je het niet goed instelt, dan kan het dus ook goed fout gaan.

Moneybird koppelen aan andere systemen

Als ondernemer werk je vaak met diverse systemen. Denk aan bepaalde betaalsystemen zoals Mollie of webwinkels zoals WooCommerce, Plug & Pay en Shopify. Door deze systemen met elkaar te koppelen, bespaar je ontzettend veel tijd. 

Zo koppelt Moneybird dan bijvoorbeeld automatisch de juiste verkoopfacturen aan de Mollie uitbetaling. Op die manier verhoog je jouw productiviteit door Moneybird het werk te laten doen in plaats van dat je dit zelf handmatig moet uitzoeken en aanpassen. 

Moneybird app

Met het ‘Scan en herken’ systeem van Moneybird zeg je vaarwel tegen rondslingerende bonnetjes die je later nog moet inscannen of aan de boekhouder moet geven. Hoe het werkt? 

Je maakt met de Moneybird app op jouw telefoon een foto van de bonnetjes en zet ze rechtstreeks in Moneybird.

Scan en herken

Wanneer jij via de app of jouw laptop bonnetjes of inkomende facturen toevoegt, doet Moneybird de rest. Het Kamer van Koophandel nummer wordt gescand waardoor de leverancier automatisch wordt ingevuld. Ook het factuurnummer, de datum en het totaalbedrag worden door Moneybird automatisch ingevuld. Heb je al eerder bonnen/facturen van de desbetreffende leverancier toegevoegd, dan wordt de categorie ook nog eens automatisch ingevuld.

Het enige wat jij hoeft te doen, is controleren of alle gegevens kloppen en voilà, je bespaart weer veel tijd!

Periodieke facturen

Heb je klanten die maandelijks of elk kwartaal terugkomen en waar je steeds dezelfde factuur naartoe stuurt? Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Klanten die een traject in termijnen betalen 
  • Een vast samenwerkingsverband waarbij er vaste prijzen per maand zijn afgesproken
  • Klanten die een abonnement hebben afgenomen voor bijv. een community 

Dan helpen periodieke facturen om tijd te besparen met Moneybird. Je kunt precies instellen met welke frequentie de factuur verstuurd moet worden én je kan aangeven of je hem automatisch wilt laten versturen of toch nog wilt controleren. 

In deze blog over periodieke facturen ontdek je alle voordelen en hoe je periodieke facturen in Moneybird aanmaakt. 

Workflows die je productiviteit verhogen met Moneybird

Moneybird heeft ook diverse workflows die jou helpen om je productiviteit te verhogen en tijd te besparen. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • De facturatie workflow.
    Hiermee kun je snel en gemakkelijk standaard teksten instellen en gebruiken voor het versturen vna facturen en eventuele herinneringen. De periodieke facturen zoals eerder genoemd verhogen je productiviteit alleen nog maar meer. 
  • De offerte workflow
    Maak en stuur professionele offertes naar potentiële klanten. Ook bij offertes is het zo dat je 1 keer de opmaak instelt en die daarna steeds weer opnieuw kunt gebruiken. Wanneer een offerte wordt geaccepteerd, kun je dat met één klik op de knop aangeven waardoor je overzicht bewaart. Heb je de offerte gefactureerd? Dan vraagt Moneybird ook om dit te bevestigen en wordt de status van de offerte aangepast naar gefactureerd.
  • Workflow voor betalingen
    Moneybird helpt je bij het beheren van betalingen door betalingen te registreren en bij te houden. Je kunt automatische herinneringen laten versturen of dit handmatig doen zodra er ‘verlopen’ staat bij een factuur. 

Automatische bankkoppeling

De automatische bankkoppeling van Moneybird zorgt ervoor dat jij jouw bankrekening rechtstreeks kunt verbinden met Moneybird. De banktransacties worden  automatisch gesynchroniseerd waardoor je niets handmatig hoeft in te voeren, zoals bij Excel of Word bijvoorbeeld wel het geval is. Dit bespaart niet alleen kostbare tijd, maar minimaliseert ook de kans op fouten. 

Sinds kort is het ook mogelijk om een betaalrekening bij Moneybird af te sluiten. Deze banktransacties worden realtime gesynchroniseerd en hier zit geen vertraging op. 

Slimmer, sneller en makkelijker boekhouden met Moneybird

Wil je vaker geïnspireerd worden met dit soort handige adviezen en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen rondom Moneybird? In mijn gratis Facebookgroep deel ik tips, tricks & inspiratie over slimmer, sneller en makkelijker boekhouden met Moneybird. Inmiddels bestaat de Facebookgroep uit bijna 1.000 leden. Zie ik jou er ook? 

Laat een reactie achter