Overstappen naar Moneybird

Waar moet je op letten als je overstapt naar Moneybird?

Misschien weet je al zeker dat je wilt overstappen naar Moneybird, maar twijfel je omdat je niet zeker weet waar je allemaal op moet letten als je overstapt naar Moneybird. Of weet je het helemaal nog niet zeker en wil je er eerst van overtuigd zijn dat Moneybird echt het boekhoudprogramma is dat bij jou past. Als dat laatste het geval is, dan raad ik je aan om mijn webinar te kijken waarin ik je een rondleiding geef door Moneybird en hoe je met dit boekhoudprogramma tijd en geld kan besparen. 

In deze blog lees je meer over 5 dingen waar je op moet letten wanneer je besluit om over te stappen naar Moneybird. 

Vergeet ook niet om je hier aan te melden om Moneybird 120 dagen gratis te proberen! 

Systemen koppelen aan Moneybird

Voordat je overstapt is het sowieso belangrijk dat je controleert of de systemen waar jij mee werkt, te koppelen zijn aan Moneybird. Door diverse systemen aan Moneybird te koppelen, bespaar je een hoop tijd en dus ook geld. Denk bijvoorbeeld aan systemen zoals: 

  • WooCommerce
  • Shopify
  • Plug & Pay 
  • Mollie
  • Urenregistratiesystemen 
  • Employes of Nmbrs voor salarisadministratie 

En wanneer het systeem dat jij gebruikt geen rechtstreekse koppeling met Moneybird heeft, dan zijn er vaak nog mogelijkheden om het via Zapier aan Moneybird te koppelen.

Lees hier alles over het koppelen van Moneybird aan andere systemen. 

Zeg niet zomaar je huidige abonnement op! 

Wanneer je op dit moment met een ander boekhoudprogramma werkt, maar wilt overstappen naar Moneybird, dan is het belangrijk om niet zomaar jouw abonnement op te zeggen en die overstap te maken. Hierdoor kun je namelijk al jouw gegevens verliezen, terwijl je die 7 jaar moet bewaren. 

Ik kom het regelmatig tegen dat klanten de gegevens niet gedownload hebben en hierdoor in de problemen kunnen komen. 

Zorg er dus voor dat je altijd een goede back-up maakt van alle inkoop- en verkoopfacturen. Zorg er ook voor dat jouw boekhouding helemaal compleet is en je jaarstukken voor dat boekjaar klaar zijn. Daarna zeg je pas het abonnement op. Vergeet niet alle rapporten van alle jaren te downloaden. Vooral de eindbalans en Resultatenrekening of Verlies en Winstrekening. 

Koppel alle zakelijke bankrekeningen

Het is belangrijk om alle zakelijke bankrekeningen aan Moneybird te koppelen zodat al jouw banktransacties direct in Moneybird staan en je ze (automatisch) kan koppelen aan de facturen. Je bespaart hierdoor heel erg veel tijd aangezien je anders alles handmatig moet toevoegen. 

Heb je alleen een privé rekening die je zakelijk gebruikt, dan is het mogelijk om die via Ponto aan Moneybird te koppelen, maar dit is niet aan te raden. In deze blog vertel ik meer over waarom een zakelijke rekening echt een must is. 

Richt Moneybird direct goed in 

Een goed begin is het halve werk. Zorg ervoor dat je Moneybird vanaf de start goed inricht. Op die manier bespaar je tijd én geld. Je voorkomt op deze manier namelijk fouten die later gecorrigeerd moeten worden en je bespaart tijd omdat veel dingen automatisch doorlopen in plaats van dat je allerlei zaken handmatig moet doen. 

Veel informatie over Moneybird is online te vinden, maar al die informatie bij elkaar zoeken kost veel tijd. Daarnaast mist er ook vaak informatie en worden alleen de basics uitgelegd waardoor alle handigheidjes aan jouw neus voorbij gaan. Die handigheidjes zijn vaak juist de dingen die jou tijd en dus geld besparen. In mijn online cursus ‘Boekhouden met Moneybird’ leer jij: 

  • Hoe jij je administratie met Moneybird zo efficiënt mogelijk inricht en goed laat aansluiten op jouw bedrijf 
  • Hoe je zo min mogelijk tijd kwijt bent met je boekhouding 
  • Hoe je boekhouding in nog geen 5 minuten per dag altijd up-to-date en compleet is 
  • Hoe jij nooit meer hoeft te stressen voor de btw-aangifte 
  • Hoe je meer inzicht in je cijfers krijgt en dus jouw bedrijf ook beter en sneller kan laten groeien 
  • Hoe je grote fouten in je boekhouding kunt voorkomen 
  • En misschien wel het belangrijkste: Dat boekhouden ook leuk kan zijn! 

Wil je dus direct goed starten, dan is deze cursus ‘Boekhouden met Moneybird’ echt heel erg fijn om te volgen. 

Voer de beginbalans in 

Je hoeft niet direct bij het starten met Moneybird de beginbalans in te voeren. Pas als de inkomstenbelasting van het voorgaande boekjaar klaar is, heb je de definitieve eindbalans. Die eindbalans is de beginbalans voor je Moneybird boekhouding. Dit voer je alleen in als je met Moneybird start, werk je al jaren met Moneybird, dan hoef je niet elk jaar de beginbalans in te voeren. Dat staat dan al in je boekhouding.

Sluit je aan bij de gratis Moneybird community op Facebook

Ben je gestart met Moneybird en wil je handige tips en adviezen krijgen? Sluit je dan aan bij de gratis Moneybird community op Facebook met bijna 1.000 leden! Ik kom ook regelmatig live om waardevolle informatie te delen of over nieuwe updates binnen Moneybird te vertellen. Uiteraard ben je ook van harte welkom om tijdens zo’n live jouw vragen te stellen! 

Laat een reactie achter